Наршсан үед яах вэ?


    Ойрын өдрүүдэд халуун байгаа тул иргэд наршихаас сэргийлэх нь чухал. Наршихаас хэрхэн сэргийлэх болон илрэх шинж тэмдэг, авах арга хэмжээний талаарх зөвлөгөөг хүргэе.

     


    Урьдчилан сэргийлэлт:

    Халуун нар төөнөж байгаа энэ үед наршихаас сэргийлэхдээ дараах арга хэмжээг авна.

    • Даралт ихтэй, нас өндөр, хүүхэд багачууд, бие тааруухан, ядаргаа ихэссэн, зүрх судасны өвчин, чихрийн шижин өвчтэй хүмүүс гэрээс гарахыг аль болох зайлсхийх
    • Нарны малгай өмсөх, нарны хамгаалалтай шүхэр хэрэглэх 
    • Шингэн ус сайн уух 
    • Хурц нартай үед наранд удаан хугацаагаар явахгүй байх 

    Илрэх шинж тэмдэг:

    • Бие суларч тамир тэнхээ алдах
    • Толгой эргэж, өвдөх 
    • Биеийн халуун нэмэгдэх 
    • Цээж багтран амьсгаа цухалдах 
    • Царайны өнгө цонхийж цайх
    • Бөөлжис хүрч, дотор муухайрах 
    • Хөлс гарах нь багасах/ ихсэх/
    • Нүүр чинэрэн улайж, цээж багтран амьсгаа цухалдах

      Авах арга хэмжээ:

    • Сэрүүхэн нам тайван газарт шилжүүлэн амруулах (сүүдэрт, сэрүүн өрөөнд гэх мэт)
    • Бүлээн шингэн уулгах (чихэртэй ус, цэвэр ус)
    • Хүйтэн жин тавих 
    • Арьсны нимгэн хэсэгт хүйтэн жин тавих (мөстэй уут тавих юм уу спиртээр биеийг нь арчих)
    • Массажилж, иллэг хийж , цусны эргэлт нь зогсохоос сэргийлэх


     

    Эх сурвалж: НЭМГ 

    Аз жаргалтай гэр бүлийн өдөр бүр хийдэг 5 үйлдэл


    Ихэнх гэр бүл хуримаа хийснээс хойш завгүй өдрүүдийг өнгөрөөдөг. Яагаад гэвэл бидэнд ажлаа хийх, хүүхдээ харах, гэрээ цэвэрлэх, хоол хийх гэх мэт өдөр тутмын ажил ундарсаар байдаг. Ийм өдрүүд үргэлжилснээр улмаар бид бие биедээ цаг зав зарцуулж чадахгүй болж эхэлдэг.

    Ийм байдалтай байгаа гэр бүл эсвэл удахгүй гэрлэх гэж байгаа хосууддаа зориулан сэтгэл зүйч Дэбра Филэтагийн бичсэн True Love Dates номноос “Аз жаргалтай гэр бүлийн өдөр бүр хийдэг 5 үйлдэл” -ийн талаар танилцуулъя. Тэрээр эргэн тойрныхоо гэр бүлтэй найз нөхөд болон өөрийн туршлагаасаа бусадтайгаа хуваалцахаар шийдэж энэхүү зөвлөгөөг бичжээ. Энэ зөвлөгөө нь хамт амьдраад 5 эсвэл 50 хоносон ч бай хамаагүй бүхий л гэр бүлд хамааралтайгэж үзжээ.

    1. БИЕД НЬ ХҮРЭХ

     

    Биед нь хүрэх нь гэр бүлийн хоёрын хувьд маш чухал юм. Намайг хүүхэдтэй болохоосоо өмнө миний найзууд дотор аль хэдийнээ хүүхэдтэй болчихсон гэр бүлүүд байсан. Би тэднийг хараад нэг зүйлийг анзаарсан. Юу вэ гэвэл тэд бие биедээ бараг хүрдэггүй болсон явдал юм. Тухайлбал, бие биенээ сугадан алхах, буйдан дээрээ нэгнийгээ дэрлэн хэвтэх гэх мэт. Ер нь бол гараараа зөөлхөн нуруунд нь хүрэх төдийд байсан ч болно хайртай хүнийхээ биед нь хүрч байгаарай. Яагаад гэвэл ингэснээр та 2 харилцан бие биедээ илүү нээлттэй болж, сайн ойлголцдог болдог учраас тэр.

    2. ЦАРАЙГАА ХАРЖ ЯРИЛЦАХ

     

    Яг үнэндээ гэр бүл болсноос хойш өдөрт царай царайгаа хараад ярих цаг маш бага болдог аж. Цаашилбал удаан хамт амьдрах тусам ярилцах цаг нь улам багасаж эхэлдэг. Тиймээс хайртай хүнтэйгээ өдөрт 10-20 минут царай царайгаа хараад, сэтгэлээсээ ярилцахыг зөвлөж байна. Гэхдээ энэ үед аливаа асуудлын талаар ярилцаж болохгүйг анхаараарай. Харин ч "Өнөөдөр ямар нэгэн сайхан зүйл тохиолдсон уу?" "Ямар нэгэн хиймээр байгаа зүйл байна уу?" гэх мэт сайхан зүйлсийн талаар ярилцаарай.

    3. ДОЛОО ХОНОГТ НЭГ УДАА ХАМТДАА ГАДУУР ГАРАХ

     

    Гэр бүл болсон бидний хувьд өдөр бүр ажил төрөл гээд явж байтал л нэг мэдэхэд маргааш болчихдог. Тиймээс ч бид хөгжилдөх талаар бодохоо мартчихдаг байх. Хэдий завгүй байлаа ч гэсэн бидэнд долоо хоногт нэг удаа гадуур хамт гарах цаг байх хэрэгтэй юм шүү. Энэ цагт "Юу хийх нь чухал биш" ба "Хэнтэй хамт байх" нь чухал юм шүү. Хамт гадуур гарах өдөр байснаар та 2-ын харилцаа улам сайжрах болно.

    4. БҮХИЙ Л ЗҮЙЛСЭЭ НУУЛГҮЙ ЯРИЛЦАХ

     

    Хосуудад бие биенийхээ муу тал болон алдаанаас болж муудалцах үе цөөнгүй байдаг. Тиймээс зүгээр л бие биенийхээ муу зуршил, алдааны талаар харилцан ярилцаж бие биенээ уучлах хэрэгтэй. Энд хэн нэгний нэр төр ямар ч хамаагүй шүү. Ингэж ойлголцож чадсан хосууд л илүү их сэтгэл хангалуун амьдардаг. Тиймээс та 2 ч гэсэн бие биедээ өөрсдийн муу талаа шударгаар үзүүлээрэй.

    5. СЭТГЭЛ ЗҮРХЭЭРЭЭ БАТ БӨХ ХОЛБОГДОХ

     

    Амьдралын хамгийн гайхалтай зүйлсийн нэг бол өөрөөсөө гадна нэг хүнтэй зүрх сэтгэлээрээ холбогдох боломжтой байдаг явдал юм. Тиймээс бид энэхүү цаг хугацааг нандигнан хайрлаж, хайрттайгаа хамтдаа ярилцах цагаа ихэсгэж, бие биенийхээ талаар илүү их таних гэх мэт боломжийг хамтдаа бий болгох хэрэгтэй. Тэгж чадваас та 2 сэтгэл зүрхээрээ бат бөх холбогдож чадна.

    Эх сурвалж: tabi-labo.com

    Австралийн тэтгэлэгт хөтөлбөрийн өргөдлийг 4 дүгээр сар хүртэл авна


    Уг тэтгэлгийн Монгол дахь  хөтөлбөрийн одоогийн үе шат 2018 онд эхэлсэн бөгөөд Монгол Улсын хүний нөөцийг чадавхижуулахад дэмжлэг үзүүлэхэд чиглэсэн байдаг аж.

    Австралийн сургалтын тэтгэлгийг 2020 оноос суралцаж эхлэх хүмүүст зориулж 2019 онд зарлах бөгөөд өргөдөл гаргах хугацаа 2019 оны 2-р сарын 1-нд эхэлж, 4-р сарын 30-нд дуусна гэж Монгол дахь Австралийн тэтгэлэгт хөтөлбөрийн хуудсанд мэдээлжээ.  

    Энэ оны өргөдлийн болзол шалгуурт өргөдөл гаргагчид 2019 оны 2 дугаар сарын 1-ний байдлаар хоёр жил хөдөлмөр эрхэлсэн байх шаардлагатай гэх мэтчилэн зарим өөрчлөлт орсон байна. Мөн 2019 онд, Австралийн сургалтын тэтгэлгийг зөвхөн судалгааны болон танхимын магистрт олгоно. Докторын зэргийн сургалтад тэтгэлэг олгохгүй гэжээ. 

    Монгол дахь Австралийн сургалтын тэтгэлэгт хөтөлбөрийн газар 2019 оны 2,3-р саруудад Улаанбаатар хот, зарим аймаг орон нутагт сургалтын тэтгэлгийн талаар мэдээлж, танилцуулга хийнэ. Очих газар, хугацаа тодорхой болсны дараа уулзалтын хуваарийг энэхүү цахим хуудсанд байрлуулах тул тухайн үед нь мэдээлэл авч болох юм байна.

    ИНФОГРАФИК: Бид ХЭР ИХ УНТАХ хэрэгтэй вэ?


    ИНФОГРАФИК: Бид ХЭР ИХ УНТАХ хэрэгтэй вэ?

    Нойр нь хүний ажиллах чадамжийг тасралтгүй хангаж байдаг бие махбодийн хамгаалагч юм.

    Нойргүйдлийн улмаас биеийн ядаргаа нь тархинд нөлөөлж биеийг удирдах, хянах үйл явц сулардаг ажээ. Иймээс хэр их унтаж өөрт хэрэгтэй эрч хүчээ хуримтлуулах талаарх инфографикийг хүргэж байна.


    Эх сурвалж: ikon.mn

    Харвардын эрдэмтэд 75 жил судалсны эцэст Аз жаргалтай амьдралын нууцыг олжээ


     

    Хүн ер нь явал хамгийн их аз жаргалтай байдгийг мэдэхээр 75 жилийн турш судалгааны баг нь ажиллажээ. 1938 онд эхлүүлсэн уг судалгаанд сэтгэлзүй, антропологи, IQ, согтууруулах ундааны хэрэглээ, гэр бүлийн харилцаа, орлогын түвшин зэрэг нилээд олон хувьсагчийг тооцохыг хичээжээ. Дараах үр дүн гарчээ.

    Аз жаргал гэдэг бол хайр, өөр юу ч биш! Хайр бялхсан орчинг сүйдэлдэг амьдралын хэв маягаас зайлсхийхийг хамгийн түрүүнд зөвлөжээ.  Хүмүүс хоорондын харилцаа хүний амьдралын аз жаргалыг шууд тодорхойлдог аж. Судалгаагаар хэрэгтэй, хүсч байсан, хүндэлдэг хүмүүстэйгээ ажилладаг, танилцаж чадсан хүмүүс албан тушаал ахих, цалингаа нэмүүлэхээс илүүтэйгээр сэтгэлийн бодит таашаал авч байсан байна. Мөн багадаа эхийн хайраар дутаагүй өссөн залуус бусдыг илүү хайрлахаас гадна орлогын түвшин нь ч үүнийгээ дагаад эхийн хайрыг мэдрээгүй, “дутуу” хайрлуулж өссөн хүмүүсээс хамаагүй илүү байсан байна (даруй жилийн 87000 ам.доллараар илүү гэдэг тоог ч гаргажээ). Мөн эцгийн хайраар дутаагүй өссөн хүмүүс ачаалал даах, стресст автах чадвар нь бусдыгаа бодвол өндөр гарч байв. Өнгөрснийг өөрчилж чадахгүй ч хүүхдүүдийнхээ ирээдүйг гэрэлтэй байлгахын тулд эцэг эхийн хайр, гэр бүлийн халуун харилцаа асар чухал аж. 
    Архи, тамхины зохисгүй хэрэглээ дундаж наслалтыг багасгахаас гадна гэр бүл салалтыг гол суурь шалтгаан болж байгааг мөн баталжээ. 

    Сэтгэлийн амар амгалан. Бие биесээ хүндлэх, ажлыг нь үнэлэх, бусдыг хүлээн зөвшөөрч сурах нь сэтгэлийн амар амгаланг олох суурь аж. Тэрнээс бус мөнгөний тооны араас хөөцөлдөөд байвал хүний шунал хэзээ ч дуусдаггүй. 2015 онд эдийн засгийн салбарт Нобелийн шагнал авсан Angus Deaton-ны 2010 оны судалгаагаар хүний жилийн орлого 75000 ам.доллараас илүү гараад ирэхээрээ мөнгөнөөс таашаал авахаа больж эхэлдэг гэдгийг батлахыг хичээжээ. Иймээс мөнгө чухал ч хэмжээ нь тодорхой түвшинд хүрээд чухал биш болдог ажгуу.
    Хүнийг өнөөдөр болон өнгөрснөөр нь үнэлж хэмжиж харьцаж болохгүйг онцолжээ. Хүний удам угсаа, гэр бүлийн түүх зэрэг нь тухайн хүний аз жаргалын индекц, сайхан амьдралтай корреляцийн ямар ч хамааралгүй болохыг мөн баталжээ. Хүн ялгаж харьцаад байвал аз жаргал гэдэг амьтныг та олохгүй нь!

    80 наснаас хойших хүний эрүүл мэнд ген зэрэгтэй бараг хамаагүй харин 50 наснаас өмнө олж авсан амьдралын дадал зуршлаас шууд хамаардаг гэдгийг онцолжээ. 
    Хүмүүн аз жаргалтай байхын тулд бусдыг хайрлахын зэрэгцээ бусдаар жинхнээсээ хайрлуулах хэрэгцээ гардаг аж. 1908-1970 онд амьдарч байсан Америкийн сэтгэл судлаач Абрахам Харолд Маслоу хүний хэрэгцээг 5 шатлалаар эрэмбэлсэн. Энэ салбарын эрдэмтэн судлаачид пирамид дээр нэмж ажиллаад 3 шинэ эрэмбийг нэмсэн байдаг. Эдгээр нь бусдыг ойлгох хэрэгцээ (cognitive needs); гоозүйн хэрэгцээ (aesthetic needs); бусдад туслах, бусдыг дэмжих, бусдыг хайрлах хэрэгцээ (transcendence needs). Энэхүү пирамидын дээд түвшний хэрэгцээг мэдэрсэн хүмүүс бол өнөөгийн нийгэмд амьд бурхан гэж нэрлэгдэх биз ээ. Тэгэхээр аз жаргалтай амьдралын үндэс бидний аз жаргалд бус бусдын аз жаргалд оршдог ажээ.

     

    Яаж аз жаргалтай амьдрах вэ гэсэн асуултанд хариулахын тулд Харвардын судалгаа болон Маслоугийн хэрэгцээний шатлалын онолуудыг нэгтгэн дүгнэвэл:

    • Эрүүл, эерэг хүн хоорондын харилцаа ба хайр, хүндэтгэл хамгаас чухал
    • Материаллаг хэрэгцээ чухал боловч тодорхой түвшинд хүрээд чухал биш болдог. Тэр түвшнээ өөрөө олж мэдрэх
    • Бидний дадал зуршил, амьдралын хэв маяг бидний аз жаргалыг тодорхойлдог
    • Өөрчлөлт хийхэд хэзээ ч оройтохгүй
    • Аз жаргалтай байх эсэх нь бидний л хариуцлагын асуудал
    • Хүн гэсэн бодгалийн хувьд бусдад туслах, бусдыг энэрэх, хайрлах, хүндлэх нь хамгийн дээд шатны хэрэгцээ бас хариуцлага юм байна.

    Иймээс аз жаргалтай байхын тулд та өнөөдрөөс эхлээд эргэн тойрныхоо хүмүүстэйгээ харилцах харилцаа дээрээ анхаарч, бусдад жаахан ч гэсэн туслаад эхлэхэд л болох нь байна даа.

     

    Эх сурвалж: https://www.facebook.com/Khamariinhiid/

Санал асуулга

Нийслэлийн хөдөлмөр эрхлэлтийн газрын үйл ажиллагааг та хэрхэн үнэлэх вэ?
Сайн
Дунд
Муу
Survey Maker